نحوه تعمیر سقف خانه 

در خانه ‌ها و ویلاهای سقف ‌ها را می ‌توان از لت (Lath) و گچ ساخت، در حالی که در خانه‌ های مدرن بیشتر از تخته گچ ساخته می ‌شود. تعمیر قسمت ‌های کوچک آسیب‌ دیده بر روی سقف کار دشواری نیست و ارزش تلاش کردن را به خصوص قبل از شروع تزئین اتاق  و طراحی داخلی دارد.

سقف‌ های گچ بری شده در خانه‌ های قدیمی اغلب با افزایش سن ترک می ‌خورند و گچ ممکن است در جایی که شروع به جدا شدن از تیغه ‌ها کند، برآمده شود. اگر فقط قسمت کوچکی از سقف خانه شما تحت تأثیر قرار گرفته است،

می ‌توانید با استفاده از تکنیک ‌های پوشش خشک، تعمیر ساده ‌ای را با یک چسب تخته گچ انجام دهید که برای استفاده از آن نیازی به مهارت گچ کاری ندارید. یا ممکن است آسان تر باشد که کل سقف را با ورق هایی گچ بری کنید.

نحوه تعمیر سقف خانه 

اول ایمنی

همیشه از عینک ایمنی و ماسک استفاده کنید.

ساختار سقف

هر دو، سقف های لت و گچ و گچ بری روی تیرچه هایی که کف را در بالا نگه می دارند ثابت می شوند. عمق تیرچه ها بسته به سن ساختمان (تیرهای قدیمی اغلب عمقی تر از مدرن هستند) و طول آن ها متفاوت است.

توری و گچ

این روشی زمان بر برای ساختن دیوارها و سقف ‌ها بود، زیرا لت ‌های جداگانه (نوارهای نازک چوب) باید به تیرچه‌ ها میخکوب می ‌شد و سپس با لایه ‌هایی از گچ پوشانده می‌ شد. گچ بین لت ها فشرده می شد به طوری که نوعی «نخ» تشکیل می شد. برآمدگی هایی از گچ که از میان لت ها فشرده می شد و سخت می شد و گچ سقف را در جای خود نگه می داشت. اتاق بالا به طور سنتی دارای تخته سقف بود.

گچ تخته

اکثر سقف های مدرن از صفحات گچ تخته ای ساخته شده اند که به تیرچه ها میخ شده اند. این اتصالات با نوار چسب های بسیار باز بافته شده است. سپس گچ مرطوب اضافه می شود، یا سقف با نوار و ترکیب کامل می شود که اتصالات را می بندد و سطحی آماده برای تزئین ایجاد می کند. لایه زیرین سقف گچ تخته ممکن است به خوبی با تخته کف یا نئوپان تشکیل شود.

نحوه تعمیر سقف خانه 

سقف های کاذب

گاهی اوقات می توان سقف های بسیار بلند را با نصب سقف کاذب درست کرد. پنل ها یا کاشی ها بر روی یک چارچوب سبک وزن قرار می گیرند که از یک چارچوب بیرونی تشکیل شده است. این سقف بر روی دیوارها فیکس می شود. دارای یک بخش حامل اصلی است که عرض اتاق را در بر می گیرد و یک بخش متقاطع که بین حامل های اصلی قرار می گیرد.

سیم‌ هایی که به براکت ‌های زاویه ‌ای که به سقف اصلی متصل شده ‌اند، چارچوب را در جای خود نگه می ‌دارند. پنل ها می توانند تزئینی و شفاف باشند، یا ممکن است خاصیت عایق صدا و/یا حرارتی داشته باشند.

نحوه گچ کاری مجدد قسمت آسیب دیده سقف لت و گچ

اگر لت ها هنوز سالم هستند، می توانید گچ آسیب دیده را با استفاده از گچ جدید تعمیر کنید.

گام 1

با احتیاط ناحیه آسیب دیده را برش دهید و تمام مواد سست را بردارید تا به گچ سالم برسید. لت ها را مرطوب کنید و یک لایه نازک از گچ چسبنده زیرین پهن کنید.

گام 2

سطح گچ را به صورت الماس شکل با کناره ماله بکشید تا کلیدی برای لایه بعدی ایجاد شود. اجازه دهید تا سفت شود و سپس لایه دوم گچ زیر لایه را بمالید. آن را 2 میلی متر زیر سطح بکشید و به آرامی آن را بتراشید. هنگامی که این حالت به وجود آمد، یک لایه گچ را بپوشانید تا سطح آن با بقیه سقف یکی شود.

نحوه تعمیر سقف خانه 

نحوه ترمیم برآمدگی سقف و گچ از بالا

اگر دسترسی خوبی به طبقه بالا دارید، می ‌توانید قسمتی از گچ را که از بالا از لت ‌ها آویزان است، تعمیر کنید.

گام 1

گچ آویزان را با استفاده از یک تکه تخته نئوپان یا تخته سه لا که به طول الوار 38 میلی متر مربع میخ شده است، محکم کنید. این باید از کف تا سقف برسد. تخته های سقف اتاق را بلند کنید و بین تیرچه ها را روی برآمدگی جاروبرقی بکشید تا گچ سست جمع شود.

گام 2

گچ باندینگ نسبتاً روان را مخلوط کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده بریزید تا گچ شکسته را جایگزین کند. پایه نگهدارنده را در جای خود بگذارید تا گچ خشک شود و به لت ها بچسبد.

چگونه یک سوراخ در سقف خود را تعمیر کنیم

آماده سازی

محل تیرهای هر طرف سوراخ را با یک آشکارساز تعیین کنید. سپس یک خط در امتداد هر تیرچه، به نصف عرض آن، با یک خط صاف و مداد بکشید. سپس آن ها را به هم متصل کنید تا یک مربع یا مستطیل در اطراف ناحیه آسیب دیده مشخص کنید.

گام 1

لت ها و گچ یا گچ تخته داخل قسمت مشخص شده را با اره پد برش دهید و هر گونه میخ بیرون زده در تیرچه ها را با چکش پنجه ای جدا کنید. سپس از چوب نرم اره‌ شده 100 میلی متری در 50 میلی متری نوگین برش دهید تا بین تیرچه ‌ها قرار بگیرد و دو طرف دیگر دهانه را تشکیل دهید. نیمی از ضخامت نوگین ها باید در ناحیه در معرض دید قرار گیرد.

گام 2

میخ ها را با زاویه ای به داخل نوگین ها فرو کنید تا آن ها را روی تیرچه ها محکم کنید. با استفاده از گچ تخته ای که کمی نازکتر از عمق سقف است، قطعه ای به اندازه سوراخ برش دهید. آن را با میخ های گچ تخته در امتداد تیرچه ها و نوگی ها در جای خود ثابت کنید.

گام 3

محل اتصال را با گچ چسبنده پر کنید. وقتی خشک شد، گچ چند لایه را روی وصله پخش کنید تا با بقیه سقف همسطح شود. در صورت نیاز می توانید به جای یک لایه ضخیم، دو لایه نازک استفاده کنید.

نحوه تعمیر سقف خانه 

نحوه ساخت وصله هنگام تعمیر سقف

بهتر است قبل از خرید گچ تخته گچ قدیمی را بردارید تا یک وصله تعمیری ایجاد کنید. سپس می توانید نزدیکترین ضخامت به عمق گچ خود را انتخاب کنید.

گام 1

شما باید به سرعت با مناطقی از گچ سست و برآمده مقابله کنید، زیرا آنها نه تنها زشت هستند بلکه خطرناک نیز هستند. اما مطمئن شوید که از یک ماسک، عینک محافظ و ترجیحاً یک کلاه ایمنی استفاده می کنید. با باز کردن یکی از شکاف ها با یک چاقوی پرکننده یا ابزار تیغه ای مشابه شروع کنید تا زمانی که بتوانید انگشتان خود را در آن قرار دهید.

گام 2

در گام بعد، بخش های شل گچ را بردارید تا لت های چوبی نمایان شوند. کار را ادامه دهید تا زمانی که به گچ سالم برسید و تیرچه ‌هایی را که می ‌توانید وصله تعمیری را به آن بچسبانید، در معرض دید قرار دهید.

گام 3

لبه های گچ را با چاقوی پر کن کمی زیر برش دهید. سپس یک ورق روزنامه را روی سوراخ بچسبانید. مطمئن شوید که آن را کشیده و لبه گچ را با مداد رنگی یا خودکار نمدی ردیابی کنید.

گام 4

روزنامه را بردارید و اطراف سوراخ را برش دهید. سپس آن را روی یک ورق گچ تخته قرار دهید و دور آن را بکشید تا شکل وصله به دست آید.

گام 5

تخته گچ را روی یک سطح سفت (مانند یک میز کار قابل حمل) قرار دهید و وصله را برش دهید. می توانید از اره لنت (که اره منبت کاری اره مویی برقی است) یا لنت اره گچ استفاده کنید. لبه های کاغذ پاره شده را با کاغذ ساینده (سمباده نرم) به آرامی مالش دهید.

گام 6

تناسب پچ را بررسی کنید. در صورت نیاز، مقدار بیشتری از گچ سقف را بتراشید تا فاصله ای حدود 3 میلی متری باقی بماند. وصله را در جای خود قرار دهید، یک ضامن صاف را در سراسر سقف نگه دارید و فاصله عمودی بین آن و وصله را اندازه بگیرید. این ضخامت بسته بندی را نشان می دهد که برای تنظیم وصله در راستای سطح سقف نیاز دارید.

گام 7

می توانید بسته بندی را از کارت سفت (اما بررسی کنید که له نشود)، تخته، تخته سه لا یا حتی گچ، تخته را بسازید. باید آن را به تیرچه ها بچسبانید.

نحوه تعمیر سقف خانه 

نحوه تعمیر وصله هنگام تعمیر سقف

می توانید با استفاده از نوار و ترکیب اتصال دهنده گچ تخته لبه های تعمیر خود را پنهان و تقویت کنید.

حذف گچ آسیب دیده باعث ایجاد کثیفی و گرد و غبار زیادی می شود. برای کاهش آشفتگی، دو سوراخ در یک کیسه زباله برش دهید و بازوهای خود را از میان آنها بیندازید. به این ترتیب، گونی هنگام بیرون آوردن بیشتر زباله ها را می گیرد.

گام 1

با نگه داشتن وصله در موقعیت و بررسی سطح آن با سقف شروع کنید. در صورت نیاز فقط بسته بندی را تنظیم کنید. در گام بعد، وصله را با میخ های گچ بری به تیرچه ها بچسبانید. اگر موقعیت تیرچه ها را با مداد روی گچ اطراف علامت بزنید، ممکن است کمک کننده باشد.

گام 2

یک محلول PVA را بر روی لبه های پچ و گچ اطراف بمالید و بگذارید خشک شود. سپس شکاف اطراف پچ را با یک فیلر آماده پر کنید، مطمئن شوید که آن را به خوبی فشار داده اید. لبه های زیرین گچ به نگه داشتن آن در جای خود کمک می کند. پس از خشک شدن، می توانید فیلر را به آرامی سمباده بزنید.

گام 3

یک لایه از ترکیب اتصال دهنده تخته گچ بر روی محل اتصال پخش کنید و نوار اتصال را داخل آن فشار دهید. سپس یک لایه گسترده دیگر از ترکیب را با یک چاقوی پوششی روی آن قرار دهید.

گام 4

ترکیب را با یک اسفنج مرطوب صاف کنید و لبه ها را پر کنید. وقتی خشک شد، می ‌توانید قبل از تزیین مجدد آن را صاف کنید.

نحوه تعمیر سقف خانه 

چگونه از سقف خود عبور کنیم

برداشتن گچ در حال فرو ریختن از سقف یک کار بسیار نامرتب است. اگر سقف آویزان نیست و قسمت اعظم گچ هنوز دست نخورده است، خیلی راحت تر می توانید کل سقف را با استفاده از ورق های گچ تخته خشک کنید. اگر می خواهید عایق صوتی خود را بهبود ببخشید، گچ تخته را چک کنید.

گام 1

ابتدا، تیرچه ها را با استفاده از یک تیرچه، لوله و آشکارساز کابل یا با اندازه گیری فاصله بین مراکز تیرچه از کف بالا (معمولاً 400 یا 600 میلی متر از هم فاصله دارند) پیدا کنید. لوله ها و کابل ها را به دقت بررسی کنید، سپس میخ ها را به سقف در راستای مرکز هر تیرچه در امتداد دیوارهای مقابل بکوبید.

گام 2

خطوط گچی را در سراسر سقف خود بچسبانید تا مرکز تیرچه ها را مشخص کنید. این ایده خوبی است که خطوط را چند سانتی ‌متر به سمت پایین دیوار بکشید تا همچنان که تخته ‌ها را تعمیر می ‌کنید بتوانید آنها را ببینید.

گام 3

سپس، ورقه‌ های گچ تخته لبه ‌ای مخروطی را با لبه ‌های بلندشان در زاویه قائم به تیرچه ‌ها محکم کنید. سمت عاج باید رو به پایین باشد. انتهای تخته را در یک خط با یک تیرچه وصل کنید و جوینت ها را چک کنید.

گام 4

مطمئن شوید که از میخ های گچ تخته به اندازه کافی بلند استفاده می کنید تا به طور ایمن به تیرچه ها وارد شوند. به یاد داشته باشید که لوله ها و کابل ها را در هر نقطه ثابت بررسی کنید و توجه داشته باشید که ممکن است لازم باشد صفحاتی را برای قرار دادن در امتداد لبه های دیوار قرار دهید.

گام 5

سقف خود را با یک لایه گچ و یا با چسب و مرکب تکمیل کنید.