چه زمانی و چرا از آزبست در خانه ها استفاده شد؟

نکات مهم درباره‌ی استفاده از آزبست: اکنون همه از خطراتی که آزبست می ‌تواند ایجاد کنند اطلاع دارند، اما زمانی ما نسبت به آسیب‌ هایی که قرار گرفتن در معرض طولانی‌ مدت می ‌تواند روی ریه‌ هایمان داشته باشد، بسیار ناآگاه بودیم.

با گذشت زمان و پیشرفت علم، ما از ساده لوحی خود درس گرفته ایم. اما روزی آزبست بهترین چیز از زمان اولین پخت نان در صنعت ساخت و ساز در نظر گرفته می شد. بنابراین، ممکن است تعجب کنید که چرا از آن استفاده شده است و ممکن است زمانی آزبست در کجای ملک شما وجود داشته باشد.

در این مقاله، زمان و دلایل را به تفصیل شرح خواهیم داد و به شما اطلاعاتی را در مورد آنچه که آزبست را به ماده‌ ای تبدیل می ‌کند که برای اولین بار در زمان ساخت و ساز ملک مورد استفاده قرار می ‌گرفت، ارائه می‌ کنیم.

نکات مهم درباره‌ی استفاده از آزبست.

چه چیزی آن را به یک مصالح ساختمانی خوب تبدیل می کند؟

آزبست در طیف گسترده ای از ساختمان ها استفاده شده است. اما در حدود دهه 50-70 محبوب ترین متریال ساختمانی بود.

اغلب به عنوان یک محصول شگفت ‌انگیز به آن افتخار می ‌کردند و سازندگان به طور مرتب برای پروژه‌ های جدید به سراغ تامین ‌کنندگان خود می ‌رفتند. مدارس، بیمارستان ها، ساختمان های اداری و هر جایی که نام ببرید، و اگر قبل از سال 1980 ساخته شده باشد، احتمالاً از آزبست در ساختار ساختمان استفاده شده است.

حالا دلیل خوبی وجود داشت که چرا آزبست برای سازندگان بسیار محبوب بود. آزبست دارای بسیاری از خواص مفید است که آن را برای انواع کارهای ساختمانی مناسب می کند.

اولا، به ویژه در عایق کاری مفید بود. به دلیل وجود هوای بین الیاف موجود در ترکیب آن که سرعت انتقال گرما را کاهش می دهد، در حفظ گرما عالی عمل می کرد. نه تنها این، بلکه آزبست در برابر آتش نیز مقاوم است.

این ماده آن را به ماده ای عالی برای درب های ایمنی آتش نشانی یا سایر مناطق برای جلوگیری از گسترش آتش در یک ملک تبدیل کرد. آزبست همچنین در برابر آب و سایر مواد شیمیایی مقاوم است و تولید آن بسیار ارزان است.

همه این دلایل در کنار هم، آن را برای استفاده در ساخت و ساز عالی ساخته است و اغلب به مواد دیگری مانند سیمان تبدیل می شود. بنابراین اکنون می دانید چرا از آزبست و برای چه چیزی استفاده می شد؟

از آزبست در ساخت و ساز چه استفاده ای می شد؟

بخش های مختلفی از ساخت و ساز املاک وجود داشت که آزبست در آن ها استفاده می شد. آزبست در هر دو نوع املاک تجاری و مسکونی در انگلستان مورد استفاده قرار گرفت.

معمولاً می توان آن را در هر ساختمانی که قبل از سال 2000 ساخته شده است یافت. بنابراین متخصصان و افرادی که در حال انجام کارهای نوسازی در املاک خود هستند، باید از مناطق مشترکی که آزبست در آن یافت می شود آگاه باشند. به این ترتیب آن ها می توانند خطر آسیب رساندن به آزبست و انتشار الیاف مضر در هوا را به حداقل برسانند.

نکات مهم درباره‌ی استفاده از آزبست.

برخی از رایج ترین مناطق در ملکی که می توانید آزبست پیدا کنید عبارتند از:

  • حفره های دیواری
  • زونا سقفی
  • درب ضد حریق
  • روکش فلزی
  • عقب افتادگی لوله
  • طاقچه پنجره

همانطور که مشاهده شد، آزبست در بسیاری از محصولاتی که در اماکن مسکونی استفاده می شود کاربرد دارد. این بدان معنی است که درصد بالایی از مردم قبل از اعمال هر گونه ممنوعیتی در معرض مواد قرار می گرفتند. اما چه چیزی باعث شد که دولت استفاده از آزبست را ممنوع کند؟

چرا باید استفاده از آزبست در ساخت و ساز در بریتانیا ممنوع شود؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، آزبست به دلیل هزینه های پایین، کیفیت عایق و ویژگی های مقاوم در برابر آتش، به عنوان یک ماده شگفت انگیز در نظر گرفته می شد.

با محبوبیت بسیار زیاد آن در میلیون ‌ها ساختمان در سراسر کشور استفاده شد و باعث شد افراد بیشتری در معرض آزبست در طولانی مدت قرار بگیرند. این منجر به افزایش تعداد افراد بیمار و در نتیجه مرگ می شود.

الیافی که به این ماده خاصیت شگفت انگیزی می بخشد نیز تأثیری شوم و کشنده بر ریه های انسان دارد. هنوز متحیر هستید که چرا اینقدر طول کشید تا استفاده از این مواد در ساخت و ساز ممنوع شود؟

خوب، عوارض جانبی قرار گرفتن به صورت طولانی مدت تنها چندین دهه پس از شروع قرار گرفتن در معرض آن آشکار می شود. بنابراین در ابتدا تشخیص این آسیب آزبست به دلیل مدت زمانی که طول کشید تا علائم ایجاد شود دشوار بود. قرار گرفتن در معرض آزبست می تواند باعث تعدادی بیماری در طولانی مدت و اغلب کشنده شود.

این بیماری ها شامل موارد زیر است:

  • آزبستوز
  • مزوتلیوما
  • سرطان های ریه

پس از آشکار شدن خطرات آزبست، مدتی نگذشت که انگلستان برای توقف استفاده از آزبست در ساخت و ساز اقدام کرد!

چه زمانی استفاده از آزبست در بریتانیا متوقف شد؟

ممکن است با دانستن اینکه همه انواع آزبست در ساخت و ساز در سراسر بریتانیا در سال 1999 ممنوع شد، شوکه شوید! کروسیدولیت و آموزیت در ابتدا برای استفاده در سال 1985 ممنوع شدند. اما 14 سال دیگر طول کشید تا استفاده از کریزوتیل در بریتانیا ممنوع شود. این بدان معنی بود که تا سال 1999 تولید و عرضه تمام محصولات آزبست در بریتانیا غیرقانونی شد.

استفاده از آزبست در حال حاضر در بریتانیا ممنوع شده است اما هنوز هم آزبست را در هزاران هزار ساختمان در سراسر بریتانیا می توان پیدا کرد. حتی تشخیص اینکه آیا ملک شما واقعاً حاوی آزبست است یا نه، اغلب دشوار است، به همین دلیل است که مردم اغلب یک شرکت آزبست حرفه ای را استخدام می کنند تا ملک آنها را آزمایش کند.

آزبست را می توان با سیمان مورد استفاده در ساختار ساختمان یا حتی در محصولاتی مانند دیگ های بخار مخلوط کرد. برای حذف مستقیم یا محفظه آزبست اغلب از روش های مدرن استفاده می شود. و همیشه توصیه می شود که در هر ملکی که قصد خرید آن را دارید، تست آزبست انجام شود.

نکات مهم درباره‌ی استفاده از آزبست.

نتیجه گیری

امیدواریم این مقاله نگاه عمیق تری به تاریخچه آزبست و چرایی ممنوعیت ساخت و ساز آن در بریتانیا ارائه کند.

به همان اندازه که این محصول از نظر ویژگی های ساختمانی دارای ویژگی های عالی بود به همان اندازه نیز معاوضه سلامتی با مزایای آن هرگز ارزشش را نداشت. اگر فکر می کنید که آزبست در ملک شما وجود دارد، حتماً با یک متخصص تماس بگیرید تا یک آزمایش جامع ارائه دهد.