انواع مختلف ساختمان سازی مقاوم در برابر آتش

اگر تا به حال یک روز را در شهر گذرانده اید و با صدای به هم خوردن فلز از خواب بیدار شده اید، پس با ساخت و ساز مواجه شده اید. برای کسانی که خارج از این صنعت هستند، این فرآیند مجموعه ای ترسناک از ماشین ها و قطعات را با هم محو می کند. اما کسانی که در آن کار می ‌کنند می ‌دانند که این صنعت بسیار سازمان‌ یافته است و به انواع خاصی از ساخت ‌و سازها و فرآیندها تقسیم می ‌شود.

روش های مختلفی برای طبقه بندی پروژه های ساختمانی و طبقه بندی ساختمان ها وجود دارد. اشیا اغلب بر اساس مالکان، مواد مورد استفاده یا انواع سازه ها تقسیم می شوند.

اما راه دیگری برای تفکیک مسائل وجود دارد و حول سطح لازم از مقاومت در برابر آتش یک ساختمان می چرخد. این لیست 5 نوع ساخت و ساز ساختمان را شامل می شود می شود که اولین مورد از سخت ترین الزامات مقاومت در برابر آتش و پنجمین کمترین آن را دنبال می کند. برای اطلاعات بیشتر لیست زیر را بررسی کنید.

نوع اول ساخت: مقاوم در برابر آتش

این دسته برای هر ساختمانی که بیش از 22 متر ارتفاع داشته باشد اعمال می شود. این امر در مورد تمام ساختمان های بلندمرتبه و فضاهای تجاری صدق می کند. که شامل ساختمان های آپارتمانی، ادارات و هتل ها می شود. این ساختمان ها به گونه ای طراحی شده اند که دماهای بالا را برای مدت طولانی بدون فرو ریختن تحمل کنند.

فراتر از آن، تمام مواد ساختاری غیر قابل احتراق هستند. دیوارها، کف ها و سقف ها با بتن مسلح و فولاد محافظت شده ساخته می شوند. در حالی که این ویژگی ها این ساختمان ها را بسیار بادوام می کند، هزینه های ساخت را نیز افزایش می دهد.

برخی از ساختمان‌ های نوع 1 دارای سیستم ‌های HVAC (تهویه هوا و سرمایشی) و راه پله‌ های خود فشار برای جلوگیری از گسترش آتش‌ سوزی هستند. این عناصر ساختمانی دسترسی آتش نشانان و اطفای حریق را آسان تر می کند. هنگام ورود به ساختمان نوع 1، هدف اصلی آن ها حول محور ایمن سازی راه پله ها به منظور حصول اطمینان از تخلیه ایمن می چرخد.

انواع مختلف ساختمان سازی مقاوم در برابر آتش

 

نوع دوم ساخت: غیر قابل احتراق

مشابه ساختمان‌ های نوع ۱، ساختمان‌ های نوع ۲ شامل دیوارها، پارتیشن ‌ها، ستون ‌ها، کف‌ ها و سقف ‌های غیر قابل احتراق هستند. اگرچه این سازه‌ ها معمولاً حاوی سیستم‌ های اطفاء حریق هستند، اما اغلب با پوشش ‌های مقاوم در برابر آتش محافظت نمی ‌شوند و مستعد ریزش هستند. آن ها معمولاً شامل کف فلزی و سقف فلزی با دیوارهای بنایی یا شیب دار هستند.

ساختمان های مدارس جدیدتر، مراکز خرید و سازه های تجاری به تازگی بازسازی شده معمولاً در این نوع ساخت و ساز قرار می گیرند. اگر آتش نشانان به ساختمان نوع 2 فراخوانده شوند، اولویت اصلی آن ها تهویه ساختمان برای جلوگیری از افزایش خطرناک دما خواهد بود.

نوع سوم ساخت: معمولی

ساختمان ‌های نوع سوم که به ‌عنوان سازه‌ های آجری و تیرچه ‌ای نیز شناخته می ‌شوند، از دیوارهای بنایی شیب ‌دار یا تقویت ‌شده تشکیل شده‌ اند. این مواد غیر قابل احتراق هستند.

به این معنا که برخی از عناصر سازه ای داخلی (قاب، کف، سقف و …) با چوب یا مواد قابل احتراق ساخته شده اند. این نوع ساخت و ساز می تواند برای ساختمان های قدیمی و جدید اعمال شود. ساختمان ‌های قدیمی معمولاً دارای سقف ‌هایی با قاب معمولی هستند، در حالی که واحدهای جدیدتر معمولاً با سیستم ‌های سقف سبک ساخته می ‌شوند.

مدارس، ساختمان ها و خانه ها همگی می توانند تحت این نوع ساخت و ساز قرار گیرند. یکی از مزایای این نوع ساخت و ساز این است که امکان تهویه وجود دارد. گفته می شود، بسیاری از ساختمان های نوع سوم دارای اتاق زیر شیروانی متصل یا فضاهای خالی افقی هستند که احتمال گسترش آتش را بیشتر می کند.

نوع چهارم ساخت: چوب سنگین

ساختمان های نوع چهارم عمدتاً با استفاده از قطعات بزرگ الوار ساخته می شوند که با استفاده از صفحات فلزی و پیچ و مهره به هم متصل می شوند. این یک رویه معمول قبل از سال 1960 بود، که باعث می شود ساخت و ساز چوب سنگین به راحتی قابل تشخیص باشد. کلیساها، کارخانه ها و انبارهای قدیمی معمولاً در این دسته قرار می گیرند.

این نوع ساختمان مستلزم آن است که تمام قطعات چوبی الزامات ابعادی خاصی را برآورده کنند. تکیه گاه های چوبی سازه مانند ستون ها، تیرها و تیرها باید حداقل 8 اینچ ضخامت داشته باشند. تخته های سنگین برای سقف و کف باید حداقل 6 اینچ ضخامت داشته باشند. ساختمان های نوع چهارم دارای دیوارهای خارجی غیر قابل احتراق و عناصر داخلی هستند.

اگرچه این ساختمان‌ ها حاوی مواد قابل احتراق هستند، اما معمولاً وقتی در معرض آتش هستند عملکرد خوبی دارند. جرم ساختاری آن ها همچنین آن ها را در برابر فروپاشی انعطاف پذیرتر می کند. با این حال، آتش نشانان برای خاموش کردن آتش در این نوع ساختمان ها به حجم زیادی آب نیاز دارند. اتصالات فلزی نیز می تواند منجر به افزایش سریع شدت آتش سوزی شود.

نوع پنجم ساخت: قاب چوبی

ساختمان های نوع پنجم قابل احتراق ترین نوع ساختمان در این لیست هستند. این مورد تنها دسته ای از ساخت و سازها است که به دیوارهای بیرونی قابل احتراق و همچنین اعضای ساختاری قابل احتراق در داخل اجازه می دهد. قاب ها، دیوارها، کف ها و سقف ها به طور کامل یا جزئی از چوب ساخته شده اند. توسعه این عناصر ساختمانی ارزان تر است و به طور فزاینده ای در ساخت خانه های تک خانواده و گاراژ رایج است.

این عناصر ساختاری می توانند به ویژه برای آتش نشانان نگران کننده باشند، زیرا چوب در معرض هیچ مقاومتی در برابر آتش ندارد. اگر آتش سوزی شروع شود، ساختمان به طور قابل توجهی شعله ور می شود. این ساختمان ها ممکن است تا حدی در برابر ریزش مقاوم باشند مگر اینکه ساختمانی سبک وزن باشند. در این صورت ظرف چند دقیقه پس از وقوع آتش سوزی فرو می ریزد.

آئین نامه بین المللی ساختمان چیست؟

آئین نامه بین المللی ساختمان (IBC) بر مواد، سیستم ها و مجموعه هایی که برای مقاومت سازه ای در برابر آتش سوزی و ساخت و سازهای مرتبط با مقاومت در برابر آتش استفاده می شوند، نظارت می کند. این منبعی است که ما برای تعیین رتبه بندی مقاومت در برابر آتش استفاده می کنیم.

انواع مختلف ساختمان سازی مقاوم در برابر آتش

هر درجه بندی بر حسب زمانی اندازه گیری می شود که یک عنصر ساختاری می تواند قبل از فروپاشی در معرض آتش قرار گیرد. بنابراین، به عنوان مثال، ممکن است یک پرتو امتیاز آتش 2 ساعته داشته باشد. یعنی حداقل دو ساعت می تواند در معرض آتش باشد. مواد با درجه آتش 0 معمولاً پس از کمتر از یک ساعت از بین می روند.

رتبه بندی مقاومت در برابر آتش، تعریف شده است

هر نوع ساخت و ساز ساختمان با عناصر ساختمانی مختلفی همراه است که هر کدام از نظر مقاومت در برابر آتش متفاوت هستند. اعضای ساختاری مرتبط با ساخت نوع اول عموماً سه تا چهار ساعت حفاظت در برابر آتش دریافت می کنند.

درجه مقاومت در برابر آتش اختصاص داده شده به چوب و سایر مواد مرتبط با ساخت و ساز نوع چهار و نوع پنجم اغلب بر اساس ضخامت متفاوت است. مشخصات طراحی ملی شورای چوب آمریکا برای ساخت و ساز چوبی، نرخ اسمی کاراکتر 1.5 اینچ ضخامت چوب را در هر ساعت مقاومت در برابر آتش نشان می دهد.

خدمه نردبان باید چه تاکتیکی را برای انواع مختلف ساخت و ساز اعمال کنند؟

خدمه نردبان رویه های مختلفی را برای انواع ساختمان ها در نظر گرفته اند. وقتی صحبت از ساخت و ساز نوع اول می شود، آتش نشانان باید در ایمن سازی راه پله ها و تخلیه قربانیان از سازه تهاجمی عمل کنند.

با ساخت و ساز نوع دوم، آتش نشانان ممکن است در نظر داشته باشند پنجره های سقفی را باز کنند یا به تهویه طبیعی متوسل شوند. بسته به سیستم سقف، آن ها همچنین ممکن است به عملیات تهویه مشابه برای ساخت و ساز نوع سوم و نوع چهارم متکی باشند. ساخت نوع پنجم به جایگزین های دیگری نیاز دارد، از جمله حملات فشار مثبت اما نه محدود.

تفاوت بین ساخت نوع A و نوع B چیست؟

به استثنای ساخت و ساز نوع چهارم، همه سطوح به دو زیر مجموعه تقسیم می شوند: نوع A و نوع B. نوع A به ساختارهای «محافظت شده» اشاره دارد، در حالی که نوع B اشاره به ساختارهای «حفاظ نشده» دارد. به این معنا که سازه ‌های نوع A نسبت به سازه ‌های نوع B خواص ضد حریق بیشتری دارند.

انواع اصلی ساخت و ساز چیست؟

علاوه بر 5 نوع ساخت و ساز، انواع مختلفی از پروژه های ساختمانی وجود دارد. اینها شامل ساخت و ساز ساختمان های مسکونی، ساخت و ساز صنعتی، ساخت و ساز ساختمان های تجاری و ساخت و سازهای عمرانی سنگین است.

سخن پایانی

درک تفاوت بین پنج نوع ساخت و ساز ساختمان گامی ضروری به سوی یک شغل موفق در این زمینه است.

 

مراحل کامل ساخت ویلا