ده نکته برای ساخت خانه (بعلاوه چک لیست بودجه)

ساخت خانه برای خودمان هیجان‌انگیز است، اما اغلب می‌تواند کاری طاقت‌فرسا باشد. دانستن اینکه باید انتظار چه چیزی را داشته باشید می‌تواند به روند ساخت خانه‌تان کمک کند تا راحت‌تر پیش رفته و بتوانید خونسرد، آرام و حواس جمع بمانید.

به همین دلیل است که ما این نکات را برای ساخت خانه ( یا ساخت ویلا ) جمع آوری کرده‌ایم. از تصمیم‌گیری در مورد نحوه ساخت‌و‌ساز تا پایان وام خانه و بازرسی نهایی، این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا روند ساخت‌و‌ساز را طی کنید.

پیش از ساخت خانه باید بدانید:

1. روش ساخت‌وساز مناسبی را برای خود انتخاب کنید

هنگام ساختن خانه به جای خرید آن، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید کدام روش ساخت‌وساز برایتان مناسب است. به طور کلی، سه راهکار وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید انتخاب کنید:

  1. می‌توانید با یک سازنده کار کنید.
  2. طراحی خانه سفارشی‌سازی شده به همراه یک پیمانکار عمومی گزینه‌ای مناسب است.
  3. شما می‌توانید خودتان خانه را بسازید.

نکته بودجه‌ای: اگر مجموعه مهارت‌های مناسبی داشته باشید، ساخت خانه خود را خودتان انجام دهید چرا که مقرون به‌صرفه‌ترین گزینه خواهد بود. اگر با ساختن احساس راحتی نمی‌کنید، معمولاً کار با یک سازنده مقرون به‌صرفه‌تر از طراحی یک خانه سفارشی‌سازی شده است.

کار با سازنده

کار با سازنده بدین معناست که کار را در یک مرحله تمام می‌کنید. شرکت‌های ساختمانی معمولاً قطعات زمین را خریداری می‌کنند، تمام نیروی کار لازم را استخدام می‌کنند و طرح‌های از پیش طراحی‌شده را برای انتخاب ارائه می‌دهند.

اگر قصد ندارید خودتان زحمت جمع‌آوری تمام مدارک لازم و استخدام اعضای تیم را برعهده بگیرید، این گزینه عالی است. سازندگان نیز معمولاً خانه‌های مدل سازی شده دارند، بنابراین می‌توانید تقریباً پیش از سرمایه‌گذاری ببینید که خانه شما چگونه خواهد بود. نقطه ضعف انجام این کار کنترل کمتر بر جنبه‌های طراحی است. گاهی اوقات سازندگان گزینه‌هایی را برای انتخاب رنگ، کابینت یا سایر ویژگی‌ها در نظر می‌گیرند.

نکته بودجه‌ای: اگر با یک سازنده کار می‌کنید، توجه داشته باشید که لیست قیمت خانه مدل معمولاً یک قیمت پایه است که شامل هیچ گونه ارتقاء نمی‌شود. اگر مایلید کفپوش‌ها، میزهای پیشخوان یا دیگر ارتقاء‌ها متفاوت باشد، برنامه‌ریزی کنید که هزینه بیشتری بپردازید.

ده نکته برای ساخت خانه

 

طراحی خانه سفارشی‌سازی شده با پیمانکار

اگر مایلید کنترل کاملی بر ساخت خانه خود داشته باشید، طراحی یک خانه سفارشی را با یک پیمانکار در نظر بگیرید. با استفاده از این مسیر، باید تیم خود را جمع‌آوری کنید، زمین خریداری کنید، مجوزهای لازم را اخذ کنید و بر سایر جنبه‌های پروژه، از جمله انتخاب پلان طبقه خود نظارت کنید. در عین حالی که بیشتر از کار با سازنده درگیر ماجرا خواهید شد اما کنترل کاملی خواهید داشت.

نکته بودجه‌ای: اگر برایتان مهم نیست که کنترل بر پلان طبقه را از دست بدهید، می‌توانید با خرید پلان‌های از پیش طراحی شده به جای طراحی سفارشی چیدمان خود با یک معمار، در پول و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. پلان‌های سفارشی طبقات معمولاً بین 5 تا 10 درصد هزینه خانه برای شما هزینه دارد و تحویل آن هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد. طرح‌های از پیش طراحی شده به سرعت و مقرون به‌صرفه تحویل داده می‌شوند.

خودتان خانه را بدون کمک پیمانکار بسازید

اگر تجربه ساخت‌وساز دارید، احتمالاً با مقداری سرمایه‌گذاری و ساختن خانه، بیشترین پول را پس‌انداز خواهید کرد. فقط مطمئن شوید که مجوزهای مناسب را دارید و ساخت شما مطابق با کدهای استاندارد است. اگر در هیچ یک از جنبه‌های ساختمان‌سازی اعتماد به نفس لازم را ندارید، همیشه می‌توانید در جایی که نیاز است (مانند لوله‌کشی یا برق‌کشی) کمک بگیرید. اگر هدف اصلی شما صرفه‌جویی در پول است، ممکن است مجبور نباشید ساخت را خودتان انجام دهید. روش‌های مقرون به‌صرفه دیگر برای ساخت خانه را بررسی کنید.

نکته بودجه‌ای:

اگر این اولین ساخت‌وساز شما است، ممکن است برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه (مانند پی‌ریزی نادرست یا نشتی دادن سقف)، از کمک حرفه‌ای‌ها استفاده کنید.

2. خرید زمین مناسب

هنگامی که بدانید چگونه خانه خود را می‌سازید، وقت آن است که زمین مناسب را در نظر بگیرید. اگر با یک سازنده کار نمی‌کنید، باید زمین را خودتان یا به همراه یک کارگزار پیدا کنید. از آنجا که ملاحظات مختلفی برای خرید زمین مناسب وجود دارد، معمولاً کار با یک مشاور املاک که در خرید زمین تجربه دارد، ایده خوبی است.

هنگام انتخاب زمین، حتما به موارد زیر توجه کنید:

  • پهنه‌بندی: آیا زمین به منظور مسکونی بودن پهنه‌بندی شده است؟ آیا در یک منطقه تاریخی است که ممکن است بر الزامات ساختمان تأثیر بگذارد؟ و مواردی از این دست

  • مکان: آیا زمین در منطقه سیل‌‌گیر قرار دارد؟ ممکن است برخی از زمین‌ها هنگامی که خشک هستند عالی به نظر برسند، اما بعداً اگر در منطقه سیل قرار گیرند، می‌توانند بسیار مشکل‌ساز شوند.

  • محدودیت‌های سند: گاهی اوقات اسناد زمین با محدودیت‌های خاصی (مانند حداقل یا حداکثر متراژ مربع برای خانه‌ها) همراه است. مشاور املاک شما باید این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.

  • حق ارتفاق: اگر قبل از خرید زمین خود را از نظر حق ارتفاق بررسی نکنید، ممکن است غافلگیر شوید. حق ارتفاق به افراد یا اشخاص حقوقی در مورد یک ملک اجازه می‌دهد در آن دخل و تصرف کنند حتی اگر مالک آن نباشند. این بدان معناست که ممکن است شخصی حق داشته باشد از وسط ملک شما عبور کند تا به ملک خود برسد و حریم خصوصی شما را از بین ببرد.

  • منابع آب و برق: با شرکت‌های آب و برقی که به زمین شما خدمات‌رسانی می‌کنند به منظور تعیین هزینه‌ها مراجعه کنید. آوردن آب و برق از مکان‌های دور ممکن است گران باشد.

نکته بودجه‌ای:

پیش از خرید در کل زمین قدم بزنید تا مطمئن شوید که هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای وجود ندارد. به عنوان مثال، ممکن است ساختاری را در زمینی پیدا کنید که از آن اطلاعی نداشتید. حذف سازه‌های ناخواسته ممکن است پرهزینه باشد، اما اگر از قبل در مورد آن اطلاع داشته باشید، ممکن است بتوانید هزینه‌های حذف این موانع را با فروشنده مورد مذاکره قرار دهید.

ده نکته برای ساخت خانه

 

3. هرگونه محدودیت انجمن مالکان خانه (HOA) را بررسی کنید

یکی از بسیار مواردی که هنگام ساخت خانه باید در نظر گرفت این است که آیا آن توسط انجمن مالکان خانه (HOA) اداره می‌شود یا خیر. حتی مناطق روستایی نیز ممکن است مشمول HOA باشند. اگر HOA دارید، یک کپی از میثاق‌ها، شرایط و محدودیت‌های انجمن درخواست کنید، که هرگونه محدودیت در ملک را مشخص می‌کند. برخی از HOAها ممکن است حداقل یا حداکثر الزامات متراژ مربع، گزینه‌های رنگ بیرونی، محوطه‌سازی یا سایر عوامل طراحی خانه را تنظیم کنند.

نکته بودجه‌ای:

رعایت نکردن محدودیت‌های HOA می‌تواند منجر به جریمه‌های پرهزینه شود، بنابراین همیشه بهتر است قبل از انجام هر کاری با زمین یا ملک، ابتدا دستورالعمل‌ها را بررسی کنید.

4. اخذ مجوزهای لازم

انواع مجوزهایی که نیاز دارید بسته به مکان متفاوت است. شهرداری‌های مختلف قوانین متفاوتی خواهند داشت. بهتر است قبل از شروع پروژه خود با بخش ساختمان محلی خود مشورت کنید تا چشم‌اندازی در مورد مجوزهایی که نیاز دارید به دست آورید.

بسته به کاری که انجام می‌دهید و محل زندگی‌تان، ممکن است به مجوزهای زیر نیاز داشته باشید:

  • مجوز تخریب
  • پروانه ساختمانی عمومی
  • مجوز برق
  • مجوز لوله‌کشی
  • مجوز مکانیکی
  • مجوز پنل خورشیدی

نکته بودجه‌ای:

هزینه‌های هر مجوز بسته به نوع مجوز و محل زندگیتان متفاوت است، اما گاهی اوقات می‌توانید با خرید همزمان آن‌ها از تخفیف برخوردار شوید.

5. تیم مناسب را استخدام کنید

اگر با یک سازنده کار نمی‌کنید، احتمالاً باید برخی یا همه تیم ساختمان خود را استخدام کنید. این تیم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پیمانکاران
  • معماران
  • طراحان
  • لوله‌کش‌ها
  • برق‌کاران
  • بازرسان

اگر با یک سازنده کار می‌کنید، هنوز باید تحقیقات خود را ادامه دهید تا شرکت مناسب را پیدا کنید. طبق گفته انجمن ملی سازندگان خانه، چند راه مختلف وجود دارد که می‌توانید سازندگان بالقوه را شناسایی کنید:

  • برای دریافت لیستی از سازندگان منطقه خود با انجمن سازندگان خانه محلی خود تماس بگیرید.
  • بخش املاک و مستغلات روزنامه محلی خود را برای سازندگان و پروژه‌ها بررسی کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند که بدانید کدام سازندگان در منطقه شما فعال هستند و کدام یک در حال ساخت خانه‌هایی هستند که در محدوده قیمت هدف شما قرار دارند.
  • از یک مشاور املاک محلی و همچنین دوستان و اقوام بپرسید.

در صورت امکان، باید سعی کنید با صاحبان خانه‌هایی که خانه‌هایی توسط شرکت‌های مورد نظر شما ساخته‌اند صحبت کنید.

سوالات زیادی بپرسید و هرگز فکر نکنید که سوالتان بی‌اهمیت است. شما باید در مورد ضمانت‌نامه‌ها، تاریخ‌های تکمیل، مجوز، تجربه تجاری و موارد دیگر سوال کنید. هنگام انتخاب تیم خود وقت بگذارید، و مهمتر از همه، دقیق باشید!

نکته بودجه‌ای:

اگر نگران این هستید که سازندگان یا سایر اعضای تیم بودجه خود را بیش از حد افزایش دهند، ممکن است بتوانید محدودیت‌هایی را در قرارداد خود بنویسید تا از افزایش مبلغ معین جلوگیری کنید.

ده نکته برای ساخت خانه

 

6. یک جدول زمانی انعطاف‌پذیر داشته باشید

داشتن یک جدول زمانی منعطف یکی از مهمترین نکاتی است که هنگام ساخت خانه باید بدانید. تأخیر در حمل و نقل، کمبود عرضه، شرایط آب‌وهوایی یا سایر چالش‌های غیرمنتظره، همگی می‌توانند تاریخ مورد انتظار نقل مکان شما به خانه را به عقب بیندازند.

به همین دلیل، ایده خوبی است که در صورت بروز هرگونه تاخیر، یک برنامه پشتیبان داشته باشید. گزینه‌های اجاره ماه به ماه را بررسی کنید یا ببینید در صورت لزوم آیا می‌توانید در کنار خانواده خود بمانید.

همچنین ممکن است تمایل داشته باشید در نظر بگیرید که آیا قادر به پرداخت مالیات بر دارایی یا عوارض HOA هستید که ممکن است در صورت تاخیر در جدول زمانیتان، پرداخت شود یا خیر. اگر دقیقاً مطمئن نیستید که مالیات بر دارایی شما چقدر خواهد بود، می‌توانید بر اساس نرخ مالیات بر دارایی ایالت خود این مبلغ را تخمین بزنید.

نکته بودجه‌ای:

اگر موعد پرداخت وام به تاخیر بیفتد، نرخ وام مسکن شما ممکن است افزایش یابد. حتماً وام را سر موعد پرداخت کنید و در مورد چگونگی تأثیر تأخیرها بر دوره پرداخت وام خود بحث کنید. بهتر است قبل از اینکه اتفاق بیفتد با وام دهنده یا سازنده خود در مورد اینکه «چه می‌شود» مذاکره کنید.

7. میزان بودجه خود را دقیق بدانید

بودجه شما برای ساخت یک خانه بسته به عوامل بسیاری متفاوت است، از هزینه سازنده شما گرفته تا نوع چیدمان، نیروی کار و هزینه مصالح. برای مثال، خانه‌ای که روی شیب ساخته شده است ممکن است مشکل‌سازتر و گران‌تر از خانه‌ای در زمین هموار در بیاید.

از سوی دیگر، ساخت یک خانه مربع یا مستطیل شکل با چند زاویه و منحنی، نسبت به یک چیدمان سفارشی پیچیده با پیچ و تاب، چرخش و برجک، هزینه کمتری خواهد داشت.

اگر می‌خواهید خانه جدید خود را با وام مسکن تامین مالی کنید، باید با یک کارشناس وام مسکن صحبت کنید و از قبل تاییدیه بگیرید. هنگامی که می‌دانید چقدر می‌توانید هزینه کنید و استطاعت مالی خود را نیز بدانید، می‌توانید بودجه خود را با ملاحظات زیر تنظیم کنید:

  • اولویت‌های خود را مشخص کنید. چه چیز برای شما بیشتر اهمیت دارد؟ آیا این یک آشپزخانه حرفه‌ای است؟ چند اتاق خواب می‌خواهید؟ دفتر کار در خانه؟ فهرستی از همه چیزهایی که باید داشته باشید تهیه کنید و هزینه احتمالی آن را محاسبه کنید.

  • مصالحه‌های خود را مشخص کنید. شاید شما یک آشپزخانه تمام مرمر بخواهید، اما متوجه شوید که قیمت آن گران‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردید. در عوض حاضرید چه چیزی را از دست بدهید؟ آیا آشپزخانه فانتزی برای شما مهمتر از کتابخانه‌ای است که می‌خواهید؟ آیا حاضرید یکی یا دیگری را از برنامه‌های خود حذف کنید؟
  • تجزیه و تحلیل هزینه و سود را انجام دهید. بدانید که چه چیزی ارزش هزینه کردن را ندارد و چه چیزی ارزش دارد. وقتی می‌خواهید خانه‌تان را بفروشید، آیا استخر ارزش هزینه‌ای را که برای گذاشتن آن صرف می‌کنید، دارد؟ آیا قصد دارید بازده قابل توجهی از سرمایه‌گذاری برای ویژگی‌های خاصی از خانه خود دریافت کنید؟

هنگامی که در حال تنظیم بودجه خود هستید، فراموش نکنید که ویژگی‌های فضای باز را که قصد اضافه کردن آن‌ها را دارید در نظر بگیرید. به ویژه مهم است که برای محوطه‌سازی در نظر گرفته شود؛ مگر اینکه نخاله‌های ساختمانی «از ساخت‌وساز» برایتان اهمیتی نداشته باشد.

نکته بودجه‌ای:

چندین انتخاب اساسی برای ساخت‌وساز وجود دارد که می‌تواند به شدت بر هزینه خانه جدید شما تأثیر بگذارد. انتخاب یک خانه دو طبقه به جای یک خانه به سبک مزرعه معمولاً هزینه کمتری خواهد داشت زیرا در هر فوت مربع از مواد کمتری استفاده خواهید کرد. وقتی صحبت از فونداسیون می‌شود، دال‌های بتنی کمترین هزینه را دارند و پایه‌های زیرزمین بیشترین قیمت را دارند.

8. انرژی سبز را در نظر بگیرید

هنگام ساختن خانه جدید خود، ممکن است آن را به یک خانه «سبز» تبدیل کنید. خانه‌های Energy Star برای محیط‌زیست بسیار بهتر هستند، اما ممکن است در ابتدا حدود 4 تا 8 درصد هزینه بیشتری داشته باشند. با این حال، از مزایای زیادی با داشتن یک خانه با بازده انرژی بالا، از جمله بهبود کیفیت هوا، آسایش و دمای بهتر در خانه خود و مهمتر از همه کاهش قبض انرژی برخوردار خواهید بود. اگرچه هزینه اولیه بالاتر است، اما احتمالاً در طول زمان هزینه آن باز خواهد گشت و حتی ممکن است زمانی که آماده فروش خانه خود هستید، قیمت درخواستی شما را افزایش دهد.

نکته بودجه‌ای:

اگر بودجه‌ای برای تمام ویژگی‌های سبزی که می‌خواهید در خانه خود داشته باشید ندارید، از کارهای کوچک شروع کنید. استفاده از لامپ‌های دارای گواهی انرژی استار می‌تواند برای یک بسته شش‌تایی 8 دلار هزینه داشته باشد و مصرف انرژی را 70 تا 90 درصد کاهش دهد.

9. مراقب موارد زیر باشید

گاهی اوقات سازندگان ممکن است در تلاش برای رعایت ضرب‌الاجل‌ها و پیش بردن برنامه، چند چیز را در نظر نگیرند. به منظور حصول اطمینان از اینکه خانه شما با استانداردهای کیفیتی که در ذهن دارید مطابقت دارد، باید در تمام مراحل ساخت‌وساز مشارکت داشته باشید. مراقب مشکلات بالقوه و گوشه‌های در نظر گرفته نشده معمول باشید:

  • ترک در سنگ‌ها
  • تکه‌های مخلوط نشده رنگ روی دیوارها
  • نشتی شیرهای آب
  • کشوهایی که به سختی بسته می‌شوند
  • مواد نادرست (آیا در هنگام انتخاب سنگ گرانیت یک صفحه لمینت نصب شده بود؟)

شما نباید نگران مسائل ساختاری بزرگ باشید. ساخت خانه با بررسی‌های بازرسی خانه بسیاری همراه است. شهر می‌خواهد مطمئن شود که خانه شما به همان اندازه با استانداردها، مطابقت دارد.

نکته بودجه‌ای:

ممکن است درخواست بهبود کیفیت (همانطور که در طول ساخت مشاهده می‌کنید) به شما کمک کند تا پس از اتمام کار سازندگان از پرداخت هزینه‌های تعمیرات پیش‌گیری کنید.

10. مغرور و با اعتماد به نفس باشید

ساختن خانه می‌تواند شما را غرق در احساسات کند. اگر کارها طبق برنامه پیش نرود، ممکن است با خستگی تصمیم‌گیری کنید یا با ناامیدی مواجه شوید. اگر مشکلی پیش آمد، سعی کنید یک قدم به عقب بردارید و آنچه مهم است را به خاطر بیاورید. مطمئناً (شاید کابینت‌های شما به‌دلیل عرضه‌های موجود) به جای چوب گیلاس نیاز به بلوط داشته باشند، اما آیا واقعاً مهم است؟

به تصویر کلی‌تر نگاه کنید. اگر در طول فرآیند ساخت‌وساز احساس استرس می‌کنید، به خود یادآوری کنید که ساختن خانه واقعاً در مورد چیست: ایجاد مکانی به نام خانه.

نکته آخر در مورد نکات ساخت خانه

چه خودتان این کار را انجام دهید یا با یک پیمانکار کار کنید، ساخت خانه یک تلاش هیجان‌انگیز است، اما همچنین یک فرآیند گسترده است که به صبر و هماهنگی زیادی نیاز دارد. با پیروی از این نکات، می‌توانید آمادگی بیشتری برای مدیریت فراز و نشیب‌های فرآیند ساخت خانه داشته باشید و مسیر خود را به سمت خانه رویایی خود تا حد امکان بدون استرس انجام دهید.

ساختن خانه برای همه نیست و تنها راه برای خانه‌دار شدن نیست. اگر به دنبال خرید خانه جدید هستید، خرید خانه‌ای که از قبل ساخته شده است احتمالاً راه‌حلی برای شما است. برای شروع فرآیند خرید خانه، همین امروز دنبال وام مسکن باشید.