طراحی و ساخت آپارتمان دوبلکس

دوبلکس در لغت به معنای دوبل یا دو‌تایی است. وقتی در مورد یک آپارتمان دوبلکس صحبت می‌کنیم، منظورمان آپارتمانی است که دو طبقه در یک واحد مسکونی را شامل شده و با راه‎پله‎ای داخلی به طبقه فوقانی دسترسی دارد. به طور معمول آپارتمان دوبلکس شامل نشیمن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی در طبقه پایین و اتاق‌های خواب در طبقه بالا می‌شود.

یک ساختمان دوبلکس، چه این بنا کاربرد مسکونی داشته باشد و چه به کاربری های اداری و تجاری اختصاص داده شود، مزایای متعددی دارد که کمترین آن، امکان جدا کردن عملکردهای مختلف بدون تداخل با یکدیگر و البته استفاده بهینه از سطوح عمودی فضای داخلی است.

آپارتمان دوبلکس چیست؟

یک ساختمان مسکونی که در دو طبقه ساخته شده است که در آن قسمت نشیمن و محل خواب را می‌توان بسته به نیاز در طبقه بالا یا پایین قرار داد. برای اینکه کدام طبقه انتخاب شود، صاحب آپارتمان در مرحله طراحی می‌تواند با توجه ‌به نیازهای زندگی خود تصمیم بگیرد و فضاها را به‌ دلخواه خود انتخاب کند. دو طبقه آپارتمان دوبلکس توسط یک راه‌پله داخلی که بین طبقات پایین و بالا قرار دارد به هم متصل می‌شوند.

نحوه طراحی آپارتمان دوبلکس

هنگام طراحی یک آپارتمان دوبلکس، بسیار مهم است که بدانید چگونه فضاها و هر چیزی که می‌تواند برای زندگی ساکنان این نوع خاص از خانه مفید باشد، به‌خوبی منطبق شود. ابتدا باید به انتخاب محل قرارگیری فضاهای اصلی از جمله سالن اصلی، آشپزخانه، اتاق‎های خواب پرداخته شود، سپس با توجه به بهترین حالت چیدمان فضاها در طبقات و نیز در نظر گرفتن سلیقه و درخواست کارفرما اقدام به طراحی اولیه آغاز شود. راه‎پله مهمترین المان طراحی خانه یا همان آپارتمان دوبلکس است؛ علاوه بر تقسیم‎بندی دو سطح متفاوت، نقش ارتباط بین عملکردها را نیز ایفا می‏کند و لازم است مکان و دیزاین آن با دقت انتخاب شود.

ساخت آپارتمان دوبلکس

نیاز به مشاوره برای ساخت آپارتمان دارید؟ با کارشناسان آذرپاد تیسفون تماس بگیرید!

1. آزمایش با چیدمان‌های مختلف

هیچ قانون سخت و سریعی در مورد پلان خانه‌های دوبلکس و توزیع مناطق کاربردی وجود ندارد. درحالی‌که در بیشتر موارد طبقه همکف شامل پذیرایی و آشپزخانه و طبقه بالا اتاق‌خواب‌ها را تشکیل می‌دهد، دلیلی وجود ندارد که نتوانید طراحی متفاوتی را امتحان کنید. در برخی خانه‌ها، ناهارخوری، آشپزخانه با پلان باز منحصراً برای طبقه بالا در نظر گرفته شده است، درحالی‌که اتاق‌خواب‌ها در طبقه پایین هستند.

2. با راه‌پله به‌عنوان یک ویژگی منحصربه‌ فرد برخورد کنید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک آپارتمان دوبلکس، راه‌پله‌ای است که دو قسمت خانه را به هم متصل می‌کند. راه‌پله رابط بین محیط بالا و پایین خواهد بود و باید دارای ابعاد استاندارد و راحت باشد تا امکان عبور آرام و روان برای ساکنان خانه فراهم شود. می‌توانید از شیشه‌های دارای نور پس‌زمینه، انواع شیشه، استیل، رنگ و چوب برای این قسمت استفاده کنید. هر چیزی که به جذابیت بصری آن افزوده و مورد استقبال قرار بگیرد.

3. از دیوارهای بلند نهایت استفاده را ببرید

وقتی خانه‌های دوبلکس سقف‌های بلندی دارند، امکان انجام مجموعه‌ای از ایده‎های خاص را فراهم می‌کنند. از دیوارهای بزرگ می‌توان برای نمایش آثار هنری، تزیینات، گل و گیاه و یا حتی یک آب‌نمای بلند استفاده کرد.

ساخت آپارتمان دوبلکس

4. ایجاد یک ارتباط داخلی و خارجی

یکی از راه‌های واردکردن طبیعت به داخل یک‌خانه دوبلکس، داشتن نورگیر است. این پنجره نه‌تنها به‌صورت بصری طبقات بالا و پایین را به هم متصل می‌کند، بلکه نگاهی به فضای باز نیز ارائه می‌دهد. همچنین، از این طریق، نور خورشید دائمی می‌تواند به خانه سرازیر شود و آن را به فضایی روشن و دلپذیر تبدیل کند. البته این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که خانه مستقلی داشته باشید یا آپارتمان شما در طبقه آخر و با دسترسی به تراس باشد.

5. مبله کردن آپارتمان ویلایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی است

چیدمان مبل‌ها و دسترسی آن‌ها در مکان‌هایی از خانه که نیاز به نشست ‌و برخاست است بسیار حائز اهمیت است. در کنار این موارد، ترکیب رنگ مناسب مبلمان با سایر بخش‌های خانه نیز مهم است.

6. طراحی اتاق‌خواب

اتاق‌خواب طبقه بالا بخشی است که باید هوای مطبوع و دلپذیر باشد. در این مورد می‌توان از انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیز استفاده کرد. در اتاق‌خواب مستر، در صورت وجود فضای لازم، می‌توان یک کمد دیواری تهیه کرد که حاوی همه چیزهایی باشد که برای زندگی عادی روزمره مفید است. از طرفی در اتاق‌خواب‌ها وجود گوشه‌های مناسب برای میز و کمد اهمیت دارد. همه چیز به فضای موجود بستگی دارد.

اغلب دوبلکس‌ها دارای تراس‌هایی هستند که با همان سبکی که برای فضای داخلی استفاده می‌شود، مبله می‌شوند. می‌توانید چوب را برای میز و صندلی انتخاب کنید یا از استیل استفاده کنید. ایجاد سازه‌هایی که بتوانند فضای باز را بپوشانند و همچنین زندگی در فضای باز را در طول تابستان راحت‌تر کنند، امکان‌پذیر خواهد بود.

چالش های بزرگ طراحی و دکور فضاهای کوچک

دیزاین و چیدمان فضاهای کوچک بسیار پر دردسرتر و چالش برانگیزتر از فضاهای بزرگ است. جای دادن کاربری های گوناگون، چیدمان مبلمان و در نظر گرفتن مسیرهای حرکتی و رفت و آمد صحیح تنها بخشی از مساله هاییست که باید به دقت و به نحو کاملا صحیح حل شوند. انتخاب رنگ ها، توجه به متریال ها و احساسات جاری از آن ها در فضایی کوچک که همه چیز به صورتی برجسته به چشم می رسد، توجه به استفاده از حداکثر نور طبیعی ممکن و انتخاب اکسسوری ها هر یک می توانند بسیار دشوار و زمان بر باشند و با کوچکترین خطا در انتخاب هر یک از این جزییات، فضا تبدیل به مکانی غیر قابل سکونت می شود.

اهمیت طراحی پلان دوبلکس

به احتمال زیاد تاکنون منازلی را مشاهده کرده اید که با وجود این که دارای فضای بزرگی هستند اما بسیار دلگیر و کوچک دیده می شوند. یا منازلی را دیده اید که با وجود قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید از نور حداقلی و محیط کلافه کننده ای برخوردار هستند. تمامی مشکلات که در یک خانه وجود دارد مربوط به پلان یا نقشه آن است. نقشه ساختمان بسیار حائز اهمیت است. نقشه های استاندارد می‎تواند در بهینه سازی فضای منازل بسیار موثر عمل کند حتی در صورتی که زمین کوچکی داشته باشید می‎توان با یک نقشه استاندارد بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. برای زمین‎هایی که دارای مساحت کوچک هستند بهترین گزینه نقشه ساختمان دوبلکس است از آنجا که در دو سطح فضاهایی ایجاد می‎شود لذا شاهد محیط بزرگتر و دلبازتری نیز خواهیم بود.

تبدیل خانه دو طبقه به دوبلکس

با توجه به توضیحات بالا حتماً متوجه شدید که شرکت آذرپاد تیسفون آماده ارائه خدمات طراحی و تبدیل آپارتمان و خانه های دو طبقه به دوبلکس است. به همین منظور جهت دریافت مشاوره و بررسی موارد درخواستی خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نیاز به مشاوره برای ساخت آپارتمان دارید؟ با کارشناسان آذرپاد تیسفون تماس بگیرید!

مشاوره نیاز دارید؟