طراحی و اجرای محوطه سبز

طراحی محوطه سبز

فضای سبز زمینی است که شامل چمن، درخت، درختچه، گل و یا انواع دیگر گیاهان است. فضاهای سبز بزرگ‌تر را می‌توان به شکل زمین‌های بازی، میدان‌های عمومی، پارک‌ها یا حیاط مدرسه پیدا کرد.

امروزه به دلیل استقبال و تمایلی که اکثر افراد به زیباسازی محیط دارند، محوطه سبز جزو لاینفک پروژه‌های معماری شده است. طراحی و اجرای محوطه سبز یک کار اصولی است که می‎‌‌تواند برای هر فضایی از محوطه یک ساختمان تا برج گرفته و یا حتی فضای داخلی یک هتل استفاده شود.

برای اجرای فضای سبز به شکل حرفه ای که بهترین اثرگذاری بر مخاطب را داشته باشد، باید اصول و قواعدی را حین طراحی اولیه و اجرای کار در نظر بگیرید که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

برقراری  وحدت

از نخستین و اولین اصول مهم طراحی فضای سبز می توان به اصل وحدت اشاره کرد. چشم انداز و جلوه فضای سبز شما باید نمایانگر سبک و معماری باشد که پیشتر نسبت به آن در نظر گرفته اید، به ویژه اگر این فضای سبز، مربوط به یک ویلا یا هر چیزی که دارای ساختمان باشد، گردد. در چنین فضاهایی ادغام فضای سبز و بنا را خواهیم داشت.

حفظ تعادل

تعادل صرفاً برابر با احساس برابری در هر شکلی از طراحی فضای سبز است. به طور کلی در محوطه سازی ویلا دو نوع تعادل متقارن و نامتقارن وجود دارد. در تعادل متقارن، دو طرف چشم اندازی از فضای سبز یکسان هستند در حالی که در تعادل نامتقارن، ترکیب چشم انداز فضای سبز با استفاده از عناصر و اشیاء مختلف متعادل خواهند شد. واقعیت این است که تعادل در طراحی فضای سبز به ایجاد یک تاثیرگذاری پایدار و قابل توجه منجر می شود.

کنتراست و هارمونی

اصول کنتراست طراحی فضای سبز در ویلا ، میدان و … به برجسته کردن عناصر خاصی در طراحی شما کمک خواهد کرد، در حالی که اصل هارمونی به عناصر موجود در یک چشم انداز فضای سبز ویلا یا هر نوعی دیگر از طراحی فضای سبز کمک می کند تا یکپارچه به نظر برسند. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز در محیط های خاص عناصر متضاد وقتی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند توجه بیننده را به شکلی موثرتر به خود جلب خواهند کرد.

تاثیر رنگ ها

به کار بردن رنگ می تواند ابعاد زندگی واقعی را به فضای سبز ایجاد شده ای که به بهترین شکل طراحی کرده اید، انتقال دهد. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز در مکان های مختلف باید دقت داشت که رنگ های گرم به سمت شما در حال حرکت هستند در حالی که رنگ های سرد مانند آبی و سبز به ظاهر از شما دور خواهند شد.

گذر

چیزی که شاید در بیشتر الگوهای طراحی فضای سبز از قلم می افتد، به کار بردن گذر در فضای سبز است. گذر از اصول مهم در طراحی فضاهای سبز در مناطق مختلف به شمار می آید. گذر در واقع فقط یک تغییر تدریجی است. گذر در یک طرح از فضای سبز با تغییر تدریجی اندازه گیاه یا شدت رنگ نشان داده خواهد شد. علاوه بر این، گذر را می توان در بافت، شکل شاخ و برگ و اندازه عناصر مختلف پیاده کرد.

مراحل فرایند طراحی و اجرای محوطه سبز

طراحی فضای سبز باید به مراحل زیر تقسیم شود:

  1. مقدماتی که شامل طبقه‌بندی سرزمینی و مطالعه زمین است.

بررسی زمین از جوانب مختلف، توجه به شرایط آب و هوایی، عناصر موجود در زمین، سلیقه کاربران و بازه سنی هر یک از آن‎ها، از نخستین و مهم‎ترین اقداماتی است که قبل از طراحی و ایده پردازی باید همه آن ها را مشخص کرد. از آن جایی که در بیشتر پروژه های طراحی فضای سبز در مکان های مختلف همیشه از قبل یک سازه مسکونی در زمین وجود دارد پس باید زمین را از دید سازه نیز بررسی کنید. به این صورت که باید مشخص کنید که تمامی پنجره های به چه قسمت هایی از فضای سبز مورد نظر نشانه رفته‌‎اند.

  1. مرحله طراحی که بر اساس تحلیل‌های انجام شده، چندین فرضیه را برای شناسایی مناسب‌ترین آرایش فضایی ایجاد می‌کند.

در طرح و نقشه اولیه باید اصول مهم طراحی فضای سبز از جمله مسیرهای دسترسی و میزان پراکندگی گل ها و گیاهان و نوع فضای سبز مورد استفاده پیاده سازی گردد. طراح در طرح اولیه خود باید تا حد مقدور نوع گل و گیاهان مورد استفاده را نیز مشخص کرده تا بعدها در اثر چینش نادرست آن ها نقصی در پروژه ایجاد نگردد.

  1. مرحله‌ای از تجزیه‌ و تحلیل فنی و برآورد هزینه و زمان، برای تعریف بهترین راه ایجاد محوطه سبز شناسایی شود.

برآورد هزینه و زمان در طراحی فضای سبز ویلا باید به طور دقیق و بر اساس طرح اولیه ارائه شده توسط طراح صورت گیرد. در برآورد هزینه تمامی مصالح و گیاهان مورد استفاده باید لحاظ شوند. ناگفته نماند که بودجه گذاری کاربر تأثیر زیادی در طرح نهایی فضای سبز ویلا خواهد داشت.

  1. شروع فرآیند ساخت

بعد از همه این اقدامات و توافق در مورد طرح نهایی فضای سبز بر اساس فاکتورهایی که در بالا به هر یک از آن ها اشاره شد، فرآیند ساخت فضای سبز آغاز می شود. در صورتی که زمین مورد نظر صاف و یکنواخت باشد، شاید لازم باشد که ناهمواری‎هایی را به طریق مصنوعی در آن ایجاد کرد. نورپردازی محیط هم از عملیات های نهایی ساخت فضای سبز است که در اجرای آن باید اصول ایمنی و امنیتی را مد نظر قرار داد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید!

نکاتی که باید حین طراحی لحاظ شوند عبارت‌اند از:

  1. محل قرارگیری سایت؛
  2. ویژگی‌های مناطق مجاور؛
  3. نوع و سبک ساختمان‌های اطراف؛
  4. مورفولوژی زمین؛
  5. نوع خاک و زهکشی؛
  6. پوشش گیاهی موجود؛
  7. شرایط آب‌وهوایی و میکرو اقلیم؛
  8. مناظر و پانوراما
طراحی و اجرای محوطه سبز

اجرای محوطه سبز

آخرین مرحله شامل تهیه یک برنامه پروژه است، یعنی فهرستی از تمام عناصر و فضاهای طراحی که باید در طراحی مناطق سبز گنجانده شوند. در این بخش طراحی‌های از پیش تعیین شده به مرحله اجرا می‌رسند و فضای سبز آماده می‌شود. این بخش شامل تعمیق درجه جزئیات پروژه است. انتخاب مواد، گونه‌های درختی، مبلمان انجام می‌شود و پروژه با جزئیات گرافیکی و جزئیات ساخت غنی می‌شود.

جزئیات طراحی و اجرای محوطه سبز

انتخاب پوشش گیاهی

برای انتخاب انواع پوشش گیاهی باید به موارد زیر مراجعه کرد:

  • محل پروژه
  • توقعی که از پوشش گیاهی داریم (سایه‌دهی، زیبایی، تعیین مرزها، و غیره).

طراحی و اجرای محوطه سبز

انتخاب نوع گیاه بسیار حساس است چرا که باید در عین زیبایی بتواند در محیط در نظر گرفته شده، رشد کند.   یکی از اصلی‌ترین معیارهای انتخاب گیاهان رنگی است که در محیط نشان می‌دهند. آنها را می‌توان به‌گونه‌ای انتخاب کرد که شکوفه‌های محدود در یک دوره زمانی در طول فصل رشد داشته باشند.

علاوه بر گل‎دهی، توزیع بین درختان همیشه سبز و برگ‌ریز باید کالیبره شوند تا از داشتن مناطق کاملاً برهنه در زمستان جلوگیری شود. همچنین ارزیابی ویژگی‌های مورفومتری گیاهان برای ارزیابی میزان رشد آنها در ارتفاع و عرض ضروری خواهد بود.

انتخاب مصالح

مصالح باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که دوام کار، سازگاری با مفهوم پروژه و استفاده ایمن توسط کاربران را تضمین کند. به‌عنوان‌مثال، کف‌پوش را می‌توان از سنگ طبیعی یا سنگ‌ریزه به‌جای سنگ مصنوعی، به شرطی که برای استفاده در فضای باز و بدون لغزش مناسب باشد، ساخت.

مبلمان محوطه

محوطه سبز میتواند با جزئیاتی مانند صندلی نشیمن، آلاچیق‌ها، میزها و… همراه باشند. هنگام انتخاب آن‎ها باید مواردی را در نظر بگیریم:

  • مقاومت در برابر عوامل جوی
  • ترکیب عملکرد و زیبایی‌شناسی
  • نیاز به حداقل تعمیر و نگهداری

عنصر دیگری که باید در نظر گرفته شود، رنگ‌ها و متریال مطابق با ایده اصلی پروژه است.

وجود آب

معرفی حوضچه‌ها، آب‌نماها، نهرها یا حوض‌های کوچک، کیفیت فضای طراحی شده را هم از نظر زیبایی‌شناختی و احساسی و هم از نظر مفید بودن در تغییرات ریز اقلیمی که ایجاد می‌کند، افزایش می‌دهد. در واقع وجود آب به تعدیل، طراوت و مرطوب کردن محیط و بهبود شرایط برای ریشه‌دار شدن پوشش گیاهی کمک می‌کند.

سیستم آبیاری

عنصر دیگری که در طراحی مناطق سبز باید موردتوجه قرار گیرد، سیستم آبیاری است. انواع مختلفی از سیستم‌ها (دوار، نوسانی) وجود دارد که باید بر اساس سازماندهی فضا و پوشش گیاهی ارزیابی شوند.

به طور کلی رعایت هر یک از موارد بالا برای داشتن یک محوطه سبز زیبا و کاربردی ضروری است.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید!

مشاوره نیاز دارید؟